Rynek Infrastruktury
O kolejnych zmianach w załączniku nr 5 do PBDK portal „RynekInfrastruktury.pl” informował w połowie lutego. Nowy projekt dokumentu rządowego zwiększa kwotę przeznaczoną na budowę dróg zapisanych załączniku do 62,13 mld zł. W początkowej wersji na realizację załącznika miała zostać przeznaczona kwota 35,733 mld zł, zwiększono ją w październiku 2013 roku do 37,63 mld zł.
Zaczęło się od 700 km...
Załącznik nr 5 dodano do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 w czerwcu 2013 roku. Uczyniono to na wniosek ówczesnego ministra transportu Sławomira Nowaka. Przyjęcie załącznika oznaczało zgodę na wystartowanie z przetargami na budowę ponad 700 km nowych dróg ekspresowych.
W połowie zeszłego roku w załączniku znalazły się następujące odcinki dróg: S3 Sulechów – Lubawka, S8 Radziejowice – Paszków, granica województwa mazowieckiego – Zambrów i Wiśniewo – Jeżewo, S5 na odcinkach Poznań – Wronczyn, Radomicko – Kaczkowo, Korzeńsko – Wrocław, Gniezno – Mielno, S7 na odcinkach Olsztynek Miłomłyn, Nidzica – Napierki, Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny – granica województwa świętokrzyskiego, Igołomska – Christo Botewa, Lubień – Rabka, S51 Olsztyn – Olsztynek, S19 na odcinku zachodniej obwodnicy Lublina, Sokołów Małopolski-Stobierna, Świlcza – Rzeszów Południe, S17 na brakujących odcinkach między Warszawą a Lublinem.
Powstanie załącznika nr 5 argumentowano tym, że u progi nowej perspektywy finansowej 2014-2020 należy zachować ciągłość realizacji inwestycji drogowych. Umożliwiono więc GDDKiA ogłaszanie pierwszych postępowań przetargowych w 2013 roku na zadania, które będą realizowane w ramach nowego budżetu unijnego.
Nowa minister, nowe plany
Gdy Sławomira Nowaka zastąpiła Elżbieta Bieńkowska, plany drogowe uległy modyfikacji. W grudniu zeszłego roku rada ministrów podjęła uchwałę zatwierdzającą zmiany w załączniku nr 5. Z planów wykreślono odcinek drogi S3 z Legnicy do Lubawki i wpisano brakujący odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2.
Natomiast w styczniu minister infrastruktury i rozwoju zapowiedziała, że w najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony odcinek na budowę autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy. Poza tą trasą, zaplanowano przetargi na kolejne drogi ekspresowe.
W najnowszym projekcie załącznika nr 5 udało się uratować fragment trasy S3 z Legnicy do Lubawki – powstać ma odcinek do Bolkowa. Do załącznika wprowadzono też odcinek drogi S5 Wronczyn – Radomicko, Białe Błota – Mielno, Nowe Marzy – Bydgoszcz oraz obwodnicę Suwałk w ciągu drogi S61.
Kolejne inwestycje to odcinki S7 Napierki – Płońsk i Południowa Obwodnica Gdańska – początek obwodnicy Elbląga, S8 od końca obwodnicy Wyszkowa do granicy województwa Mazowieckiego, S19 Lublin – Sokołów Małopolski Północ.
Skąd nowe zmiany?
Jak czytamy na stronie kancelarii prezesa rady ministrów, projekt uchwały zmieniającej załącznik nr 5, został przygotowany w celu realizacji deklaracji przedstawicieli rządu złożonych w czasie konferencji prasowej z 10 stycznia tego roku, gdy zapowiedziano rozpoczęcie przetargów na wyłonienie wykonawców kolejnych inwestycji w 2014 roku.
W związku z tym konieczne było zabezpieczenie środków na realizację zadań, co umożliwi ogłoszenie postępowań i podpisanie umów z wykonawcami robót w jak najszybszym terminie. Do załącznika nr 5 dodano zadania, na które jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi.
Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała w styczniu, że do 2020 roku wszystkie miasta wojewódzkie mają być połączone ze stolicą oraz między sobą drogami szybkiego ruchu. Jeżeli uda się wykonać wszystkie inwestycje z załącznika nr 5 w ciągu następnych sześciu lat, zapowiedź minister zostanie spełniona.